آموزش موسیقی ایرانی و سنتی در آموزشگاه آنلاین مشق عشق

آموزش آنلاین موسیقی مشق عشق برای افرادی مناسب است که دسترسی به کلاس موسیقی ایرانی ندارند و با این روش می توانند سازهای ایرانی را به صورت اصولی و کاملا تخصصی فراگیرند.

آموزش آنلاین ( همزمان ) نوع جدیدی در آموزش است که با استفاده از اینترنت و بصورت کاملا همزمان دانشپذیر و استاد وارد پرتال آموزشی شده و با استفاده از صدا و تصویر و امکانات منحصر بفرد آموزشی اقدام به آموختن و آموزش دادن می نمایند.

بی گمان بهترین راه یادگیری موسیقی، ارتباط مستقیم با استاد بصورت حضوری و مستمر می باشد.این روش از گذشته تا به امروز بی شک موثرترین روش آموزش موسیقی بوده است.اما در دنیای امروز با توجه به شرایط زندگی افراد و نیز برداشته شدن فواصل فیزیکی بواسطه حضور قدرتمند اینترنت، روش های جدیدی برای آموزش به طور عام بوجود آمده است.

در گذشته هنرجوی مشتاق برای یادگیری یک قطعه موسیقی خاص و یا یک گوشه یا مقام و یا حتی یک ریتم جدید می بایست مسافتی را حتی درحد فواصل بین شهر یا کشور طی می کرد تا به مقصود خود برسد.اما امروزه با کمک تکنولوژی و صد البته دانش و هنر موسیقی می توان مرزها را براحتی از میان برداشت و آرزوی یادگیری موسیقی را برای تمام افراد و در هر کجای دنیا برآورده کرد. برنامه درسی آموزش آنلاین سازهای ایرانی مشق عشق برای هنرجویانی که امکان حضور در کلاس حضوری را ندارند طراحی شده است.

آموزش موسیقی مشق عشق شامل آموزش تمامی سازهای ایرانی بصورت مجازی(آنلاین) می باشد:

آموزش تار

آموزش سه تار

آموزش دف

آموزش تمبک

آموزش سنتور

آموزش قانون

آموزش تنبور

آموزش عود

آموزش کمانچه

آموزش نی

جهت ثبت نام در هر کدام از دوره ها به سایت رسمی مشق عشق مراجعه نمایید.

http://www.learnpersianmusic.com/

 

مصاحبه خواندنی با هومن توتونچیان مدیر سایت و گروه آموزش موسیقی "مشق عشق"

مصاحبه خواندنی با هومن توتونچیان مدیر سایت و گروه آموزش موسیقی "مشق عشق"

 

مصاحبه اختصاصی با هومن توتونچیان مدیر سایت و گروه آموزش موسیقی "مشق عشق"
گروه آموزش موسیقی ایرانی "مشق عشق" متشکل از مدرسین مجرب در زمینه آموزش موسیقی و سازهای ایرانی می باشد که مدیریت آن را هومن توتونچیان، نوازنده و مدرس موسیقی به عهده دارد. این گروه چند سال است که با ابداع روشهای نوین آموزشی، موسیقی ایرانی را به علاقمندان در همه جای دنیا از طریق اینترنت آموزش می دهد.

مصاحبه اختصاصی با هومن توتونچیان مدیر سایت و گروه آموزش موسیقی

- شما فعالیت های موسیقی را از كجا آغاز كردید؟
اینجانب یادگیری موسیقی را از سن ۶ سالگی با ساز پیانو نزد اساتیدی چون آقایان بهبود، خفری و پورتراب آغاز کردم. از سال ۱۳۸۳ نزد استاد امیر مقرب صمدی شروع به فراگیری ریتم های ایرانی با سازهای دف و تمبک نمودم و یک سال بعد از آن برای آشنایی با دستگاه ها و ردیف موسیقی ایرانی از محضر اساتیدی چون بهداد شاهیده و مسعود شعاری بهره مند شدم.

از سال ۱۳۸۳ همکاری خود را با آموزشگاه موسیقی پارس به مدیریت آقای ناصر نظر در زمینه آموزش دف و فلوت به کودکان آغاز کردم و همزمان آموزش دف به تمام سنین را در آموزشگاههای مختلف تهران تجربه نمودم. هم اکنون نیزعلاوه بر تدریس موسیقی، با چند گروه موسیقی به عنوان نوازنده و سرپرست همکاری دارم.

- لطفا در مورد سایت "مشق عشق" و اهداف آن برایمان توضیح دهید؟
اینجانب از سال ۱۳۸۳ با کمک برخی از همکاران، سایتی را با هدف آموزش موسیقی ایرانی از طریق اینترنت با عنوان "مشق عشق" تاسیس و راه اندازی نمودیم.

دغدغه اصلی ما آموزش اصولی موسیقی ایرانی با صرف هزینه اندک برای افرادی که علاقمند به فراگیری موسیقی می باشند در همه جای دنیا بوده و هست. در پی دو سه دهه گذشته، ما شاهد مهاجرت بسیاری از ایرانیان به خارج از کشور بوده ایم و چه بسا در بین این افراد علاقمندان زیادی به یادگیری موسیقی اصیل ایرانی هستند که به دلیل عدم دسترسی به کلاس مناسب، و یا نبود وقت کافی، نتوانسته اند ساز مورد علاقه خود را یاد بگیرند.

- "مشق عشق" با چه روشهایی موسیقی را از طریق اینترنت آموزش می دهد؟
مشق عشق با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های آموزشی در زمینه آموزش مجازی یا همان (E-Learning) و نرم افزارهای چند رسانه ای (Multimedia) اقدام به تولید محصولات آموزشی در قالب نرم افزار، کتاب و سی دی نموده است و ما خدمات آموزش غیر حضوری را با دو روش آموزش موسیقی از طریق دوربین (webcam)  و نیز آموزش مجازی موسیقی از طریق فناوری LMS(Learning Management System)  طراحی کرده و از طریق اینترنت ارائه داده ایم.

آموزش موسیقی مشق عشق- لطفا توضیح دهید كه آموزش های آنلاین شما به چه صورت هستند؟
کلاس های موسیقی آنلاین، درست همانند یک کلاس ساز حضوری است با این تفاوت که ارتباط هنر آموز و هنرجو از طریق اینترنت و دوربین می باشد. همانند سایر کلاسها، جلسات به صورت دوره ای برگزار می شود و هر دوره شامل ۱۲ جلسه می باشد که این دوره ها برای تمام سطوح از مقدماتی تا پیشرفته طراحی شده است.

سوالی که معمولا افراد از ما می پرسند این است که: "آیا واقعا از این روش می توان موسیقی ایرانی را فرا گرفت؟" البته به دلیل اینکه ما اولین و تنها گروهی هستیم که موسیقی ایرانی را به این شیوه آموزش می دهیم، طبیعی است که ابهاماتی در مورد مفید بودن کلاسها وجود داشته باشند. ما در پاسخ به این سوال می گوییم: "که نه تنها بازده این روش از آموزش حضوری کمتر نیست که بلکه در موارد زیادی ما شاهد نتیج بهتری در روش آنلاین بوده ایم. که این موضوع می تواند ناشی از آرامش بیشتر هنرجو در کلاس به دور از اضطراب های معمول  کلاس های حضوری باشد. چرا که در روش آموزش آنلاین، افراد می توانند در منزل و یا محل کار ، پشت کامپیوتر خود کلاس داشته باشند." البته گواه و سند ما برای اثبات پر بازده بودن این شیوه، هنرجویانی می باشند که در طی سه سال اخیر از کشورهایی مختلف دنیا موسیقی را به خوبی فرا گرفته اند. هنرجویانی که بدون آن که ما آنها را حتی یکبار از نزدیک دیده باشیم، از سطح ابتدایی نوازندگی به سطح حرفه ای رسیده اند و حتی برخی با گروه های موسیقی همکاری دارند.

جالب است بدانید که "مشق عشق" هنرجویان غیر ایرانی ولی علاقمند به فرهنگ و موسیقی ایرانی هم دارد که عمدتا از کشورهای روسیه، استرالیا و امریکا هستند.

گروه "مشق عشق" در راستای جلب اعتماد هنرجویان، اقدام به برگزاری یک جلسه کلاس کاملا رایگان جهت آشنایی بیشتر و رفع ابهامات این عزیزان می نماید.

- شما چه سازهایی را بصورت آنلاین تدریس می کنید؟
گروه "مشق عشق" تقریبا تمام سازهای ایرانی را بصورت آنلاین آموزش می دهد. در حال حاضر کلاس آموزش سازهای دف، تمبک، سه تار، تار، سنتور و نی برگزار می گردد.علاقمندان به یادگیری موسیقی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام درکلاسها به سایت رسمی "مشق عشق" www.mashghe-eshgh.com  مراجعه نمایند.

- افراد با چه امکاناتی و چگونه می توانند در کلاسها شرکت کنند؟
بطورکلی هر هنرجو برای یادگیری لازم است کامپیوتر، دوربین (webcam) و ساز در اختیار داشته باشد.

- و در آخر؟
در آخر شایسته می بینم که از اساتید موسیقی خود که در طول زندگی مرا با هنر زیبای موسیقی آشنا نمودند کمال تشکر را داشته باشم و از آنان قدردانی کنم و امیدوارم بتوانم در خدمت به موسیقی ایرانی گامی بردارم.

گروه موسیقی مشق عشق

گروه موسیقی مشق عشق

گروه آموزشی "مشق عشق" تلاش دارد تا با آموزش اصولی موسیقی ایرانی به علاقمندان در هر سنی و در هر کجای دنیا با حفظ لذت و خلاقیت باعث ارتقاء سطح فرهنگی هر فرد شود و شرایط مناسبی را برای رشد و تقویت توانایی های انسان فراهم آورد.با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های آموزشی در زمینه آموزش مجازی (E-Learning) و نرم افزارهای چند رسانه ای (Multimedia) اقدام به تولید محصولات آموزشی در قالب نرم افزار، کتاب و سی دی کرده ایم و خدماتی چون آموزش حضوری و غیر حضوری را نیز ارائه می دهیم.

این گروه با بیش از ۱۵ سال تجربه آموزش موسیقی، بر این باور است که مشق عشق تنها یک سایت نیست بلکه یک اندیشه آموزشی است که با حداقل هزینه و با بهره گیری از دانش روز می‌توان با استفاده از آن به انتقال دانش و هنر پرداخت و برای این کار نیاز به زمان خاص و مکان خاص نیست و شما می‌توانید به راحتی در منزل از طریق اینترنت در کلاس‌های آنلاین و از راه دور ما شرکت کرده و به بالا بردن سطح علمی و هنری خود کمک کنید. تمامی هنرجویان در هرکجای دنیا می توانند از طریق آموزش آنلاین با دوربین به یادگیری موسیقی ایرانی بپردازند:

آموزش آنلاین (Online Learning):
آموزش کلیه سازهای ایرانی بصورت آنلاین و از طریق دوربین webcam

شما می توانید برای ثبت نام در این دوره ها، ابتدا از طریق این لینک وارد بخش آموزش آنلاین موسیقی سایت شوید و پس از انتخاب ساز مورد علاقه خود در دوره یادگیری ساز شرکت نمایید. از امتیازات این شیوه یادگیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- ارتباط مستمر و مستقیم با معلم: در این روش آموزش موسیقی از طریق دوربین و ارتباط معلم-شاگرد انجام می گیرد.هنرجو(شاگرد) هر هفته سر یک ساعت مشخص در سایت آنلاین می شود و درس آن جلسه را از معلم بصورت زنده فرا می گیرد.هنرجو می بایست روزانه حداقل ۱۵ دقیقه تمرین کند تا بتواند درسهای گرفته شده را در جلسه بعدی بدرستی تحویل دهد.چون در این روش ارتباط کاملا آنلاین و مستقیم است، هنرجو از هر لحظه کلاس استفاده می کند و بازدهی کلاس به ۱۰۰ ٪ می رسد و اشکالات احتمالی هنرجو در لحظه برطرف می گردد.
۲- دسترسی به معلمین مجرب: شاید امکان دسترسی به معلمین مجرب موسیقی ایرانی در شهر و یا کشور شما وجود نداشته باشد.گروه مشق عشق متشکل از معلمین مجرب موسیقی ایرانی است که همگی در آموزش در کلاسهای حضوری و غیر حضوری تجربه چندین ساله دارند.استفاده از آموزش آنلاین این امکان را برای شما ایجاد می کند تا با این اساتید بطور مستقیم در ارتباط باشید.
۳- برگزاری کلاس در منزل و یا محل کار شما: از امتیازات کلاس از طریق وب کم این است که شما در هر کجا که دسترسی به اینترنت و وب کم دارید می توانید کلاس داشته باشید و هزینه و زمانی  که صرف رفت آمد و یا ماندن در ترافیک برای حضور در کلاس داشته باشید را به کلی از بین می برید.

آموزش آنلاین دف از

طریق دوربین ثبت نام اولیه

آموزش آنلاین سه تار از

طریق دوربین ثبت نام اولیه

آموزش آنلاین تمبک از

طریق دوربین ثبت نام اولیه

آموزش آنلاین تار از

طریق دوربین ثبت نام اولیه

جلسه اول کلاس جهت آشنایی با روش و اطلاع از هزینه ها بصورت رایگان برگزار می شود.

۱۵% تخفیف برای دانشجویان عزیز در تمام دنیا

اگر می خواهید در یک جلسه کلاس آنلاین رایگان شرکت کنید، دکمه بالا را کلیک کنید

تولید اولین کتاب آموزش دف به کودکان به همراه سی دی "راز دف"

تولید اولین کتاب آموزش دف به کودکان به همراه سی دی

اثری دیگر از "گروه آموزشی مشق عشق"

"راز دف" - آموزش ریتم و دف نوازی به کودکان
نوشته: هومن توتونچیان و امیر مقرب صمدی

تصویرگران:ارشیا شریعتی و رعنا شجاع پور
مترجم:پری ناز پوررضایی

انتشارات ماهور

 


سایت جدید مشق عشق - آموزش موسیقی ایرانی از طریق اینترنت

آموزش مجازی موسیقی


دوره های آموزش موسیقی از طریق اینترنت:آموزش مجازی موسیقی

مشق عشق با بکار بردن سیستمهای جدید و پیشرفته آموزش از راه دور (e-learning) موفق به برگزاری دوره های آموزش مجازی موسیقی کرده است.

در حال حاضر دوره های آموزش مجازی ریتم و دف نوازی مقدماتی در سایت آموزش دف مشق عشق برگزار می گردد.

برای کسب اطلاعات در این زمینه و یا شرکت در این دوره به سایت www.daflearning.com مراجعه نمائید.

 

 

 

 

کلاسهای موسیقی آنلاین:آموزش موسیقی از راه دور

کلاس های آنلاین موسیقی مشق عشق امکانی است برای آندسته از افرادی که علاقمند به یادگیری ساز ایرانی بصورت غیر حضوری می باشند.

اگر مایل هستید که موسیقی را در منزل و یا محل کار خود در هر کجای دنیا با هزینه ای اندک فرا گیرید، می توانید در کلاسهای آنلاین مشق عشق بصورت ماهیانه (4 جلسه) ثبت نام کنید.

ارتباط استاد با شما بصورت زنده و آنلاین و بصورت صوتی - تصویری از طریق دوربین(web cam) خواهد بود و برنامه زمان بندی شده کلاسها در جلسه اول کلاس به شما ارائه خواهد شد.

جلسه اول بصورت رایگان برگزار خواهد شد.


نرم افزارها و کتابهای آموزش موسیقی

نرم افزار و کتاب آموزش موسیقی

مجموعه های تخصصی آموزش موسیقی مشق عشق متشکل از  نرم افزار  و کتاب آموزش موسیقی می باشند که برای سطوح مقدماتی تا پیشرفته تنظیم شده است.

تخصص ما آموزش موسیقی ایرانی است و محصولات ما بصورت تخصصی به آموزش موسیقی می پردازد.

متود آموزشی مشق عشق بگونه ای طرح ریزی شده است که تمام افراد در هر سنی و بدون داشتن دانش موسیقی قبلی بتوانند از این آثار استفاده کنند.

محصولات آموزش موسیقی مشق عشق برای سطوح مختلف مقدماتی تا پیشرفته طرح ریزی شده اند.

 

 

 

ذکرهای دف نوازی

دف نوازی و خواندن اشعار مذهبی جزء سنن بسیار کهن عرفای منطقه غرب ایران علی الخصوص سنندج می باشد. این مراسم به طور معمول هر جمعه در محفل درویشان برگزار می شود. گذشته از آن، روزهای مبارک در تقویم مذهبی، چون عید قربان، مولود پیامبر(ص) و معـراج (بیست و هشتم رجب)، نیز می توانند موقعیّت های مناسبی برای اجرای این مراسم به حساب آیند. حضور دف نوازان به روی صحنه و در برابر تماشاچیان لطمه ای به اصالت و کیفیت کار آنها وارد نمی کند. چرا که درویشان قادری عموما مردم عادی را از تماشای مراسم خود منع نمی کنند. گاه حتّی، به خصوص در اعیاد مذهبی، با نصب بلندگو در خارج خانقاه و پخش صدای مراسم برای تمام محلّه در ارتباط گیری با مردم عادی اصرار نیز می ورزند.

 

 
     

هر ذکر از دو قسمت تشکیل می شود، ذکر تهلیل یا نشسته و ذکر توحید یا قیام.

ذکر تهلیل بایک آواز به وزن آزاد شروع می شود که بیشتر به صورت گفتاری آوازی است. کلام این بخش شامل صلوات، ذکر نام اولیا و معصومین و غیره است. بعد از آن نوبت به چند آواز موزون می رسد که، می تواند تمام ذکر تهلیل را دربربگیرد. هر آواز شامل یک تم کوتاه چند میزانی است بر روی اشعار کلاسیک فارسی یا کردی که به همراه چند دف مکررا اجرا می شود. قطعات پیچیده تر چیزی از یک تصنیف کم ندارند. از معروف ترین آنها می توان به، ما در دو جهان غیر خدا کار نداریم، از من چرا رنجیده ای و، باز هوای وطنم آرزوست اشاره کرد، این بخش، با تاثیرگذاری عمیقی که ناشی از قدرت مقاومت ناپذیر ریتم های اجرا شده توسط دف های پرطنین است، نوعی سماع صوفیانه محسوب می شود.

در این سماع تنها ساز ملودیکی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد نی است. اما، این امر رواج زیادی ندارد. در مقابل دف عالی ترین ساز مراسم و عضو جدایی ناپذیر آن به حساب می آید. قدرت صوتی این ساز در برانگیختن حال و ایجاد هیجان نقش مهمّی ایفا می کند. همچنین این ساز مقدّس دارای جنبه های نمادین بسیار نیز هست. از جمله اینکه تعداد حلقه های زنجیر آن صد و یك عدد با تعداد صفات باری تعالی مطابقت دارد.

در ذکر قیام یا توحید، که بلافاصله پس از آن آغاز می شود، همه شرکت کنندگان برمی خیزند و به همراهی دف و ساز کوبه ای دیگری که طبل یا تاس نامیده می شود به اجرای ضربی ذکرهایی از قبیل اله، حی هو،حی اله و غیره می پردازند. گاه اتفاق می افتد که بر زمینه ذکر مکرر، آوازی موزون توسّط یک یا چند درویش اجرا می شود که ترکیبی سخت زیبا و موثر پدید می آورد. سرعت در این بخش، با افت و خیزهایی، رفته رفته افزایش می یابد و اغلب در این حالت ریتم های دوتایی به طرز نامحسوسی و با افزایش سرعت به ریتم های سه تایی تبدیل می شوند. شرکت کنندگان، که از ابتدای قیام موهای بلند خود را باز کرده و روی شانه ها ریخته اند، با حرکات موزون و دم و بازدم های پر صدا ذکرهای خود را همراهی می کنند. به تدریج همگان به وجد می آیند و مراسم به مرحله ای نزدیک می شود که در آن هر کس ذکر دلخواه خود را بدون دغدغه هماهنگی با دیگران می خواند. سرعت بار دیگر افزایش می یابد و یک دقیقه قبل از پایان، با سکوت دف ها، ذکر بسیار سریعی خوانده می شود و مراسم که می تواند از سه ربع ساعت تا بیش از دو ساعت به طول انجامد، با ذکر اله اله اله هی و فاتحه پایان می یابد.

وزن خوانی یادیاری وکاربرد آن در موسیقی-ایقاع و اتانین

با توجه به سوابق و مستندات تاریخی ضرب آهنگ موسیقی ایرانی در گذشته با متریک کنونی متفاوت بوده و بر اساس سیستم ایفاعی تنظیم می گردید. بر اساس بعضی نوشته ها مانند تحقیق ماللهند از ابوریحان بیرونی، به دلیل حضور تفکر ایقاعی در موسیقی قدیم ایران و هند ، اصول عروض و ایقاع احتمالا ریشه در فرهنگ آریایی داشته است. بر اساس پاره ای دیگر از مستندات ، مقامهای ضربی با نام ایقاعات درسده‌ی اول هجری به‌عنوان یک ابتکار و یک عمل نو در موسیقی دوره‌ی اسلامی پدید آمد و در اهمیت آن همین بس که مسلمانان زمانبندی موسیقی را ضربان قلب خدا می نامیدند. 
ایقاعات به دلیل تک صدایی بودن موسیقی، رشد چشمگیر داشته و شدت ضربات و رنگهای صوتی ساز های کوبه ای و پوستی در گسترش ساختار صوتی ایقاعات نقش بسزایی داشته اند. تا قرن سوم هجری خواننده و نوازنده از یک ساختار ایقاعی تبعیت می کردند اما ابراهیم بن المهدی (متوفی به سال 224 هجری قمری) طرحی پیشنهاد داد تا این دو از ساختار زمانی متفاوت استفاده کنند. در نتیجه این در هم تنیدگی ایقاعی ، موسیقی بسیار زیبا می نمود. 


بیش‌تر آوازهایی که تا پایان سده‌ی اول هجری در حجاز توسط هنرمندان مسلمان خوانده می‌شد ، حدی و نصب نام داشت که هر دو از لحن‌های موزون بوده و آنها را الحان موزونه می‌نامیدند. این آوازها بنا بر پایه‌های عروضی اشعار تنظیم می‌شدند. خوانندگان معتبر صدر اسلام از قبیل طویس ( نخستین خواننده و نوازنده بعد از اسلام در عربستان که شهرت و اعتبارش در نتیجه به‌کار بردن تمهیدهایی بود که با شنیدن آواز اسیران ایرانی در شهر مدینه برای او حاصل شده بود) و سائب خاثر ( ایرانی الاصل و نخستین کسی که همراه آواز عود به‌کار برد) و عزَّالمیلاء ( از شاگردان سائب خاثر) و نشیط پارسی کسانی بودند که هنگام خواندن آواز، به کمک دف وزن شعر را نگاه می داشتند ولی با اینحال طویس نخستین خواننده ای بود (درشهر مدینه) که در موسیقی ایقاع را به کار برد. 

این امر موجب شد که موسیقی کامل تر و مطلوب تری پدید آید و آن را غنا المتقن نامیدند. غناء المتقن دارای تمهیدهای فنی بسیاری برای موزون ساختن آهنگ بوده است. اسحاق موصلی نخستین کسی بود که آوازها را بنابر ایقاع به‌طور کامل تنظیم کرد و تغییراتی در اوزان ایقاعی داد. در بین علمای قدیم می توان از اسحاق کندی ( متوفی 260 هجری قمری ) با رساله فی اجزاء خبریه الموسیقی و حکیم ابونصر فارابی ( متوفی 339 هجری قمری) نام برد که رسالاتی مانند موسیقی الکبیر و کتاب فی احصاء الایقاع داشته و در آن، ایقاع را از جهات مختلف مورد بحث قرار داده ولی متأسفانه اثری از این کتاب در دست نیست. از صفی‌الدین ارموی ( قرن هفتم هجری) اثری گران‌قدر به نام الرساله الادوار فی‌ الموسیقی باقی مانده است. این کتاب شامل تعریف ایقاع و انواع ادوار ایقاعی، تأثیر ادوار بر گروههای مختلف مردم و غیره است.

از عبدالقادر مراغه ای ( قرن 9 هجری) نیز مستندات معتبری چون جامع الالحان ، مقاصدالالحان و شرح ادوار درباره ایقاع برجای مانده است. آن‌چه با بررسی آثار گذشتگان به خصوص عبدالقادر مراغی معلوم می‌شود این است که ریتم در موسیقی ایران، متأثر از وزن کلام موزون یا شعر پارسی است و موسیقی شناسان قدیم با تکیه به ارکان ایقاعی که در واقع رابطه‌ی بین اوزان عروضی و وزن‌های موسیقایی بوده، تئوری موسیقی خود را درباره‌ی ایقاع بیان می‌کردند. در موسیقی هند نیز زمانبندی تالای موسیقی بیشترین تاثیر را از شعر و به خصوص ساختار کششی در هجاهای زبان سانسکریت می گیرد.

ابن سینا در رساله‌ای در باب موسیقی به نام المدخل الی صناعه‌ الموسیقی می گوید :« صناعت علم موسیقی دو جزء است. یکی تألیف است و موضوع او، نغمهاست و اندر حال اتفاق ایشان و نااتفاق ایشان نگاه کنند و دو‌ّم، ایقاع است و موضوع او زمانهاست که اندر میان نغمه ها اوفتد و نقره‌هایی که یکی‌ به یکی شوند و اندر حال وزن ایشان و ناوزنی ایشان نگاه کنند و غایت اندر این هر دو نهادن لحنهاست» . 

در مورد رابطه شعر و موسیقی ، فرصت الدوله شیرازی ( قرن 13 هجری قمری) در بحورالالحان آورده است: 
« چنانکه ایقاع را ارکان است که ادوار ایقاعی از آن ها مترتب می شود اوزان اشعار را نیز ارکان است که بحور از آن ها ترتیب می یابد همان سبب و وتد و فاصله که در شعر است در ایقاع موسیقی نیز هست» .

در ایران و با رواج شیوه نت نویسی به روش غربی در اواخر دوران قاجار ، میزان بندی ترانه ها بر اساس وزن‌های 4/2، 4/3، 4/4، 8/6 انجام پذیرفت. هر چند بسیاری از ترانه های قدیمی و کهن که بر اساس ایقاع استوار بودند با میزان بندی‌های جدید همخوانی نداشتند، اما استفاده از این شیوه تا به امروز باقی مانده است. برای توصیف و تحریر ایقاع در قدیم ، 2 مدل اتانین و افاعیل به کارگرفته می شد. این دو مدل را می توان در قالب نظام Mnemonic یا یادیار ( کلماتی معنی دار یا بی معنی برای به خاطر آوردن موضوع مرتبط) با بهره گیری از Onomatopoeia یا نام آوا ( کلماتی برای شبیه سازی اصوات) گنجاند. بادید امروزین ، این دو مدل در نهایت امکان وزن خوانی یادیاری را فراهم آورده اند.

وزن خوانی یادیاری ، روشی است در جهت تبدیل و ترجمه وزن موسیقی به گفتار و نوشتار معنی دار یا بی معنی. به این ترتیب می توان ریتم را دیکته نمود و تلقین کرد یا در ذهن مرور نمود. این مدل شیوه ایست که در آن یک فاصله زمانی به معادل هجایی خود در زبان تبدیل می گردد. یادیار ، ترکیب و واژه ای است معنی دار یا بی معنی که ساختار هجایی آن متناسب با الگوی زمانی مورد نیاز بوده و زمانبندی را به زبان نوشتاری و محاوره ای تبدیل نماید.

با تبدیل ساختار ایقاعی به ساختار متروریتمیک در موسیقی ، چند مدل وزن خوانی واژگانی عمده مطرح گردیده است که میتوان از بین آنها 3 مدل را برشمرد: 
- مدل استاد حسین تهرانی با کاربرد واژه هایی مانند بله ، بعله ، یکصد و ...
- مدل وزن خوانی عددی با کاربرد واژه هایی مانند : یک ، دو ، و ، ...
- مدل ارشد طهماسبی با کاربرد لغات و افعال مرتبط با موسیقی

*ارشد طهماسبی ، محقق و نوازنده معاصر ، مدل خود راتحت عنوان وزن خوانی واژگانی معرفی نموده است، اگرچه وزن خوانی یادیاری در بر گیرنده تمام مدلهای موجود می باشد.


منبع : هنر وموسیقی

آموزش تخصصی دف نوازی مشق عشق

ورود به سایت اصلی مشق عشق

آموزش تخصصی دف نوازی مشق عشق

http://www.daflearning.com

 

 

دسته‌بندی سازها

دسته‌بندی سازها
 

تعداد سازها بسیار زیاد و نامحدود است. به‌طوری كه نمی‌توان بدون دسته‌بندی كردن آنان، حتی سازهای مهم‌تر را شناخت.
”در این دسته‌بندی، سازها در چند رده‌ی مختلف قرار می‌گیرند: 
الف) سازهایی كه تولید صوت در آن‌ها، توسط سیم یا زه صورت می‌گیرد. شامل: 
1. سازهای زهی زخمه‌ای. مانند تار، گیتار و غیره
2. سازهای زهی آرشه‌ای. مانند كمانچه، ویولن و غیره
3. سازهای زهی كوبشی. مانند سنتور
4. سازهای زهی شستی‌دار. مانند پیانو
ب) سازهایی كه صوت در آن‌ها، درنتیجه‌ی دمیدن هوا حاصل می‌شود. شامل:
1. سازهای بادی چوبی. مانند فلوت، كلارینت و غیره
2. سازهای بادی برنجی. مانند ترومپت، ترومبون و غیره
3. سازهای شستی‌دار بادی. مانند آكاردئون
پ) سازهایی كه صوت در آن‌ها، درنتیجه‌ی كوبیدن حاصل می‌شود. تعداد و انواع این سازها بسیار زیاد است و به‌طور كلی همه را جزء (سازهای ضربی) به حساب می‌آورند. شامل:
1. دسته‌ای كه بر روی آن‌ها پوست كشیده شده و با دست یا چوب، بر روی آن می‌كوبند. مانند «دف»، نقاره، تیمپانی و غیره
2. دسته‌ای كه بر هر دو سطح بالایی و پایینی پوست كشیده و خود ساز را به شكل استوانه ساخته‌اند و با دست یا چوب به یك یا هر دو طرف می‌كوبند. مانند دهل، طبل بزرگ نظامی و غیره
3. دسته‌ای چند كه ساز در اساس از دو تكه چوب یا فلز ساخته شده و هر دو به هم كوبیده می‌شود. مانند سنج، قاشقك و غیره
4. دسته‌ای كه به‌وسیله‌ی كوبیدن چكش بر روی تیغه‌های فلزی، زنگوله و غیره اصواتی مخصوص و زنگ‌وار حاصل می‌شود.
ت) سازهای الكترونیك. “

 
 
  
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر ماخذ بلا مانع است  
   
بر گرفته شده از كتاب دفتر اول ، آموزش دف نوازی از سری مشق عشق
 نوشته امیر مقرب صمدی 
 

دانلود نت دف نوازی

دانلود رایگان نت دف مناسب برای تمام سطوح دف نوازی

نت دف مشق عشق

برای دانلود نت دف ابتدا در سایت مشق عشق عضو شوید و سپس از قسمت دانلود نت دف مورد نظر را دانلود کنید.

 

  

برای شروع دانلود دف نوازی بر روی متن دانلود نت دف کلیک کنید.

معرفی ساز نی

معرفی ساز نـــی

 

نی، از سازهای بادی ایرانی است و جزو سازهای بادی می‌باشد.
نی ایرانی بر چند نوع است: دوزله، قره نی، نای هفت بند و ...
نای هفت‌بند از گیاه نی ساخته می‌شود و طوری آن را می‌برند که از سر تا ته آن شامل هفت بند شود. نی هفت‌بند یا به اصطلاح نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت آن است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان اول تا چهارم از دست دیگر پوشیده می‌شوند. وسعت صدای آن به ۳ اکتاو و چند صدا می‌رسد. ۵ صدای بم(۱)، بم نرم (1p یا 1 piano )، زیر، غیث و پس غیث (تا فا) دارد که نت Si در صدای بم آن روی نی وجود ندارد و نوازندگان آن را با لب می‌نوازند.
به طور کلی نی را با جا گرفتن بین دو دندان نیش و گرد کردن زبان در پایین و پشت آن می‌نوازند اما اساتیدی همچون جمشید عندلیبی زبان را در بالا می‌گذارند.
برعکس سازهای دیگر، نی کوک ندارد و برای کوک‌های مختلف سازهای متفاوت ساخته می‌شود. به طوری که Do بلندترین و Do با ۷ فاصله کوتاهترین نی هستند. کوک نی به معنی بم‌ترین صدایی است که از خود بروز می‌دهد، مثلاً کوک Sol در حالت دست بسته (وقتی تمام سوراخ‌ها پوشیده باشند) هارمونیک Sol دارد.
در کل شیوه نی‌نوازی به دو گونه نایب اسدالله و کسایی است. از اساتید می‌توان حسن کسایی، حسین عمومی، جمشید عندلیبی، محمد موسوی، حسن ناهید و محمد علی کیانی نژاد را نام برد.

نی به عنوان تنها ساز رسمی بادی موسيقی ما، سازيست که قابليت توليد دو نوع صدای کاملا متفاوت از هم را دارد. در سازهای بادی موسيقی کلاسيک معمولا برای تغیير رنگ صدايی از وسيله اي به نام سوردين استفاده ميکنند که بنا به نظر آهنگساز از اين وسيله برای بيان بهتر حالت اجرای يک قطعه استفاده ميشود. سوردين وسيله ای است که در ساز قرار مي دهند و باعث مي شود صدای ساز به نحوی محسوس تغيير کند، به طوريکه اگر شنونده ای که با اين وسيله و کاربرد آن آشنا نباشد، تصور مي کند اين صدا از سازجديدی توليد مي شود . 

در سازهای ايرانی اين وسيله تعريف نشده و اين سازها با رنگ طبيعی خود اجرا ميشوند که صرفا يک نوع صداست. مثلاً ساز تار دارای صدای مشخص و متمايز از سازهای ديگر است که نوازندگان اين ساز صرفا با همان صدای مشخص به نوازندگی ميپردازند و در ارکسترهای مختلف و در تکنوازيها شاهد صدای تعريف شده ی تار هستيم 
البته هر نوازنده ای بنا به خلاقيت خود به وسيله تغيير درتکنيک نوازندگی سعی ميکند صدای ساز خود را کمی متفاوت نشان دهد. برای مثال ميتوان به جابجا کردن زاويه و فرم مضراب توسط نوازنده ی تار اشاره کرد که در نهايت نيز تغيير بنيادی در صدای ساز به اين طريق صورت نمي پذيرد. مثال ديگر را میشود در نوازندگی تار با ناخن زد که آن هم فقط يک رنگ صدايی خاص است و با تغيير در دو صدای نی کاملا متفاوت است 
صداهای شاخص نی دو نوع است. صدای اول يا همان بم که معمولا مردم صدای نی را در اين فرم مي شناسند. صدای دوم یا همان بم نرم است. این صدا بر اساس طبقه بندی ای که سابقا" به دلیل عدم وجود نت "سی" وجود نداشته و معمولا در گذشته "بم نرم" را جزو سه صدای اصلی (براساس طبقه بندی صدایی قدیم) قرار نمیدادند ولی با تغییراتی که در ساختمان نی از سالها پیش توسط دکتر حسین عمومی در نی بوجود آمده و نت "سی" به نی افزوده شده، باید صدای اوج و غیث را در امتداد بم نرم قرار دهیم. صدای بم صدايی است با حجم صوتی بالا نسبت به اصوات ديگر نی اعم از اينکه به صورت لبی نواخته شود يا دندانی 

امروزه هنرجوي نی، ميبايست ابتدا با اين صدا، نوازندگی را شروع کنند. چون هنگامی که هنرجو سعی در توليد صدا از نی مي کند، صدايی دورگه از ساز خارج ميشود که هم شامل صدای اول(بم) و هم شامل فواصل بالای صدای دوم (همان صدای اوج و غیث سابق) است. توضیح آنکه بر اساس طبقه بندی جدید، صدای "بم نرم" از چهار رجیستر صدایی تشکیل شده است رجیستر اول، از نت "سی" (روی خط دوم حامل با کلید فا) شروع و تا "لا" (روی خط پنجم حامل با کلید فا) ادامه دارد. رجیستر دوم، یا همان صدای اوج سابق، از نت "سی" بالای خط حامل با کلید فا شروع و تا نت "لا" (بین خط دوم و سوم حامل با کلید سل) ادامه دارد 
رجیستر سوم، یا همان صدای غیث سابق، از نت "سل" (روی خط دوم حامل با کلید سل) شروع و تا نت "می" (بین خط چهارم و پنجم حامل با کلید سل ادامه دارد رجیستر چهارم، یا همان صدای پس غیث سابق، از نت "دو" (روی خط سوم حامل با کلید سل) و تا نت "فا " (روی آخرین خط حامل با کلید سل) ادامه دارد 

لازم به ذکر است که نی توانایی اجرای نت "سل" بالای خط حامل با کلید سل را هم دارد ولی بخاطر مشقاتی که اجرا کردن این نت دارد و نیز صدای نه چندان شفاف ، اکثر نوازندگان نی از اجرای این نت صرف نظر میکنند. برای اجرای این نت میبایست، خود ساز این قابلیت را داشته باشد که میزان هوا، زاویه دمیدن و فرم دهان و زبانی که مخصوص این نت است میباشد را تبدیل به صدا کند. (توضیحات بیشتر در رابطه با طریقه تولید صدای شفاف در رجیسترهای بالای صدای بم نرم در مقالات آتی داده خواهد شد .) 
اگر در اين حالت مربی او سعی کند صدای ساز هنرجو را به نحوی بسازد که صدای دوم توليد شود چند اشکال پيش ميايد 
اول اينکه هنرجو در ابتدا نميتواند بين رجیستر صدایی دوم و سوم بم نرم، تفاوتی را حس کند، مگر گوش موسيقايی او قوی باشد که اغلب اينگونه نيست و اين باعث ميشود بسا مدتی فرد سعی کرده، صدای دوم را از نی درآورد ولی درعمل صدای سوم يا حتی چهارم را توليد مي کرده و خود متوجه اين موضوع نبوده. زيرا در اوايل نوازندگی، فرد نفس خود را نمي تواند به خوبی کنترل کند و معمولا هوا را با فشار زياد و نوسان بالا وارد نی ميکند .
ولی درصدای بم به علت حجم زیاد این صدا، تبدیل رجیستر اول به رجیسترهای بعدی بم به نسبت بم نرم مشلکتر است و نیاز به فشار بیشتری برای دمیدن دارد،در این حالت نوازنده مبتدی بهتر میتواند روی صدای اول برای کنترل یکنواخت کردن دمیدن مانور دهد 
صدای بم نیز به مانند صدای بم نرم، از چهار رجیستر صدایی تشکیل شده و صرفا" رجیستر اول آن که همان صدای شاخص نی است قابل استفاده میشود و رجیستر های دیگر آن به دلیل نویز زیاد کار برد آنچنانی ندارد 

البته نت های ابتدایی رجیستر دوم به دلیل اینکه شباهت زیادی با صدای اصلی بم دارند، میتوان از آنها برای امتداد رجیستر اول بم تا یک اکتاو و نیم، یعنی از نت سی" (روی خط دوم حامل با کلید فا) تا نت "فا" (بین خط اول و دوم روی کلید سل) استفاده کرد 

دوم فردی که ابتدای نوازندگی خود را با صدای بم شروع کرده به راحتی ميتواند در ادامه صدای دوم را بسازد، زیرا پس از مدتی هنرجو کنترل دميدن در نی را بدست آورده و به ترتيب و توالی نتهای محدوده ی صوتی بم آشنا شده و صدای دوم را نيز که از نظر ترتيب نتها همانند صدای بم است، با اندکی تمرين و بدون اينکه با فواصل ديگر ترکيب شود، ميتواند اجرا کند 
صدای بم را در حالت نوازندگی دندانی نی باید صدای اصلی محسوب کرد، يعنی صدای پايه ای نی همان بم است و صداهای ديگر از مشتقات بم به حساب ميايند. برای روشن شدن مطلب و اينکه بر چه اساس صدای اصلی نی، بم است ميتوان صدای انسان را مثال زد 
صدای طبيعی و اصلی انسان همان صداييست که با آن صحبت ميکنيم و حتی در محدوده طبيعی خود آواز مي خوانيم. حال اگر سعی کنيم از حد صوتی خود فراتر رويم مجبور ميشويم با اندکی تغيير در فرم و استيل صدايی، وارد صدای ديگری شويم که اصطاحاً صدای فالست (folse ) نامگذاری شده است. در نی نيز همين تغييرات را ميتوان ديد. اگر صدای بم را همانند صدای طبيعی انسان در نظر بگيريم، رجیسترهای دوم و سوم نی همان صداهای غير طبيعی يا فالست مي باشد .

دانلود دف نوازی مشق عشق

دانلود دف نوازی مشق عشق


بخش دانلود دف نوازی در سایت مشق عشق در قسمت دانلود راه اندازی شد.بخش دانلود دف نوازی ، شامل دانلود تک نوازی دف ، دانلود فیلم اجراهای گروه دف و دانلود اهنگ دف می باشد.

شما می توانید برای دانلود دف نوازی مشق عشق ابتدا در سایت عضو شوید و سپس از طریق لینک دانلود ، اجراهای دف را دانلود فرمائید.

 

دانلود دف نوازی مشق عشق

مسابقه شماره یک انجمن دف

مسابقه شماره یک انجمن دف نوازان

مسابقه شماره یک انجمن دف نوازان

به آندسته از اعضای انجمن دف نوازان مشق عشق که تا آخر تابستان سال 90 بیشترین مبحث را در بخشهای مختلف انجمن ارسال کنند،جوایز زیر اهدا می شود:

1-نفر اول : یک ساز دف + مجموعه کامل آموزش دف مشق عشق
2-نفر دوم : یک ساز دایره + مجموعه کامل آموزش دف مشق عشق
3-نفر سوم : مجموعه کامل آموزش دف مشق عشق

مباحث ارسالی می تواند بصورت ارسال مقالات موسیقی ، نت دف و سازهای کوبه ای دیگر ، فیلم و یا عکس دف و سازهای کوبه ای دیگر ، نظر سنجی و یا بحث و گفتگو پیرامون موسیقی کوبه ای باشد.
موفق باشید

آدرس انجمن دف مشق عشق

http://www.mashghe-eshgh.com/forum

 

آدرس انجمن دف مشق عشق 

http://www.mashghe-eshgh.com/forum